Sådan afholder vi møder og tid om børn

Oversigt over mødeaktivitet og tid om børn i Gnisten

I Gnisten er der mange former for mødeaktiviteter. Langt de fleste planlægges ad hoc, det vil sige, når behovet for et møde opstår. Der kan for eksempel være tale om at skrive og afholde udviklingssamtaler, lave relationsanalyser, vidensdeling i forbindelse med kurser og uddannelse, nyt fra leder og lignende.

Bemærk: udviklingssamtaler med forældre holdes fortrinsvis indenfor åbningstiden.

Vi har også få faste møder der skal afholdes. Vi prioriterer så kaldt tid om børn for at sikre kvaliteten når vi har tid med børn. Vores faste møder er; planlægning, teammøder, teamkoordinatormøder og lignede.

Alt mødeaktivitet ligger i udgangspunktet mellem kl. 12-13, med undtagelse af børnehavens planlægning om mandagen.

Tværfaglige møder:

Hver 6. uge har vi konsultativ vejledning, som er en slags tværfaglig sparring med blandt andet PPR og vores fast tilknyttede ressourcepædagoger. Personalet i Gnisten bruger denne sparring til at holde sig fagligt opdateret og til at sikre, at vi kommer hele vejen rundt om en given problematik. Det er også her at vi sikrer at børn i udsatte positioner får den støtte de har brug for.

BEMÆRK: Der er fælles skema for retning i henholdsvis vuggestue og børnehave for at sikre et stærkt fælles tredje for børnene i de respektive teams.

Vi har organiseret den faste mødeaktivitet således:
Uge 1 – planlægning for aldersgruppen.

Junglen

Planlægning storegruppen

Oasen

Planlægning
Lillegruppen

Planlægning

3årige

4årige

5årige

Uge 2 - teammøder

Vuggestue

Teammøde

Teammøde

Uge 3 – planlægning af værksted

Vuggestue

Planlægning for værksteder

Planlægning for de enkelte grupper foregår således:

Der er afsat 1 time til planlægning.

De første 20 min er fælles refleksion over det foregående projekt og brainstorm over det næste.

Efter 20 min deler man sig op. 1 person skriver projektet for de kommende tre uger.

1-2 personer forbereder produkter, laver læringsmiljø, sørger for at få bestilt varer og opretter fokusbarnskemaer. Der laves ét fokusbarnskema pr. barn pr.14. dag.